Klart för nu!

Då var tävlingsdebuten avklarad med nästan ett förväntat resultat!
113,5 varav 35 i spåret!
Spåret gick bättre än förväntat! Vid första vinkeln så gick han förbi och sedan lästa jag på hela hans kroppsspråk att han fått vittring av något vilt...Hoppa o studsa och låste sig helt vid detta länge...(Kändes som år, men var nog bara några minuter...) Tillslut kom han på vad vi gjorde där och gick tillbaks en bir i spåret och tog vinkeln superbra! Det gick superbra ända till efter andra vinkeln oxå... Och två apporter markerade och upptagna! På sista sträckan kom det ifatt lite, han kom ur spårkärnan som han spårat i hela tiden och jag tyckte han verkade vara ute på "promenad"...så det blev stopp där en bra stund, han kissade, kom på att domarna var där och rullade sig i nåt äckligt...sen kom han på igen att vad vi gjorde och kom fram till sista pinnen och markerade den. När han JOBBADE så jobbade han så jäkla bra, så jag är helnöjd ändå! Synd att viltvittring ska komma på tävling och inte när man tränat...under träning hade man ju kunnat ryta ifrån o korrigera honom...
Så lydnaden då!!! Ja, den gick lite sämre än väntat...Men så speglade sig nog min nervositet genom en del och han var helt virrig av andra hundar... Ofokuserad och tankarna på helt annat håll... Nån gång ska vara första tävlingen och nu vet jag vad vi behöver... Tävlingserfarenhet... Så träningstävlingar ska vi köra på ett tag nu! Och så tror jag en del saker behöver mogna hos den där Midas.
I alla fall... Lydnaden:


Domare     Meddomare                              Mina tankar

Linförighet             7                   6                     Kändes bättre än på träning, men han satte sig inte och i vänstersväng precis framför domare trängde han sig lite, de glömde kommendera språng march, så det fick vi göra direkt efter men före framförgående. DET störde mig NÅNTING

Framförgående      0                   0                     Hade inte förväntat mig annat, men man måste prova.

Platsläggande        7                   7                     Gick bättre än jag trott, trots sakta läggande och med dk

Inkallande             8,5                8                     Han satte sig sent...vilket inte har hänt många gånger på
träning. Däremot kommer han som ett skott!

Apportering           6                   5                     "Apport" 2 ggr och sedan var han mycket tveksam i gripandet,
nosade först på den och kom sedan in med den. Satte sig framför och höll tills jag tog föremålet. På träning har endast tvekat att lämna mig, men inte de senaste 6-7 gångerna, och det var länge sen han inte tog apporten direkt...Så det har oxå fungerat bättre på träning

Hopp över hinder   0                   0                     Hade förväntat mig nån poäng och dk iaf. Han hoppade över och gick långsamt förbi. Hemma har han iaf stannat och på klubben har han INTE gjort så och satt sig på sitt. Hoppet tillbaks har heller inte varit några större problem. Lämna mig har varit det största problemet.

Platsliggande         0                   0                      Nollade för att jag gick tillbaks och la ner honom. Hade jag lagt honom med handtecken hade de vart bättre. Men nu har han kanske lärt sig nåt. Har gått väldigt mycket bättre på träning....

Budföring som oxå är ett specialmoment fick vi oxå 0 på. Dels fick jag iväg han på 3e försöket, efter att han varit hos domarna och kollat läget. Och sen glömde han bort i lyckan(för den hunden är inte olycklig) att han skulle tillbaks till mig, utan sprang väl ner till bilarna och två hundar som väntade på sin tur. Camilla fick fatt i han. En sak har jag lärt mig iaf... Mottagaren får INTE hälsa på han så lyckligt och stimma upp honom SÅÅÅÅ...Han skulle springa dit ändå... Men de där med o springa till domarna, det vet jag inte vad jag ska göra med...

På det hela taget är jag nöjd, efter förutsättningarna! Vi har tränat intensivt i 8 veckor och nån gång måste det få en chans att landa hos hunden och mig oxå. Det har varit som korvstoppning. För i sanningens namn, hade vi ju inte ens ingången till fot ordentligt, iaf inte utan stort handtecken. Och om jag skulle tränat och finslipat och väntat med debuten, ja det är inte säkert att det hade gått bättre för det...Det är nog på själva tävlingen i sig som vi behöver ut på mer, momenten kommer klicka allihop så småning om!!!

Och så en bild!!! Startade som nr1


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0