Träningskul!

Å så kul vi har! Jag och hunden!

Igår (söndag) så åkte vi till Grimmestorp och kompisen Camilla med aussien Santos! Vi la först ett spår, sedan tränade vi lite platsliggning, inkallning och framförgående. Hundarna fick även busa lite! De är nog bästa kompisar, så att träna ihop så där var väldigt nyttigt! Så till spåret då; de gick inge vidare, dels pga värmen(trött hund), dels pga träningen innan (han var nog trött av de oxå) och så var han lite ofokuserad. Santos tappade en vinkel i spåret, vilket han visst inte brukar göra. Så träning innan får bli platsliggning eller ingen alls. Efteråt åkte vi och badade och apporterade petflaska i en liiiten sjö! Härligt! :)
Men jag kan inte säga att jag åkte hem missnöjd. För hur nyttigt var det inte att träna ihop, två hundar som BARA brukar gå promenader och busa... Super nyttigt! Det MÅSTE vi göra om!

Så idag då, efter lysande besiktning och morgonshopping och lämnat Tim på dagis, så åkte jag till Torsmålen för spårträning igen. För att utesluta vad gårdagens mindre bra spår berodde på.
Jag åkte iväg och kom efter en bit på att jag glömt hans mat jag skulle lägga i spåret(hans motivation), men levergodis fick duga!
Jag la ett ca 150 m långt fältspår med lätt vinkling. Tre 1a stegen 1 godis varje steg, sedan vartannat steg osv osv med långsam ökning. På slutet blev det 9 steg mellan godisarna tror jag! Jag la två apporter och vid slutapporten många små godisar!
Jag hade med mig en god bok som jag läste i väntan! Och då slog det mig att hundtiden kunde slås ihop med trevlig egen tid! Efter ca 50min gick vi fram till spårstarten. Där fick Midas lägga sig medans jag kasta ut spårlinan och kopplade på den! Jag visade på honom spåret med kommando denna gång. Han gick i stort sett klockrent och tog nog bara 3-4 godisar (slutet ej inräknat) på hela vägen. Tappade lite lite i vinkeln(som var en lätt böj). Men han kom i mål med en lycklig matte!

Idag har faktiskt lydnadsträningen legat på is! Får ta de imorn förmiddag när Tim är på dagis! Då står främst framförgående och läggande under gång på schemat!

Må gott i värmen

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åhh va kul att de gick bra me dom små knepen! :P

Oc desamma, ett stort tack för söndagen som måste göras oftare:) KRAM!

2011-05-10 @ 16:18:12
URL: http://millandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0